آموزش کامل پرورش قارچ سفید

آموزش کامل پرورش قارچ سفید


آموزش کامل پرورش قارچ سفید

اخیراً با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی، بسیار ی از کارآفرینان جوان، به دنبال راه اندازی کسب و کارهای زودبازده و با سرمایه اولیه پایین هستند. در این میان کسب و کار پرورش قارچ، به دلیل اینکه نیاز به سرمایه اولیه کمی دارد و زمان برگشت سرمایه در آن، نیز بسیار سریع می باشد، در مقایسه با سایر کسب و کارها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.در مقالات پیشین، به بررسی جامع پرورش ماهی به عنوان یک شغل زودبازده پرداختیم. دراینجا نیز، قصد داریم، به تفصیل به بررسی نکات لازم جهت شروع صفر تاصد پرورش قارچ بپردازیم. مواردی از قبیل روش های پرورش قارچ؛ پرورش قارچ در منزل؛ پرورش قارچ در گلدان؛ پرورش قارچ دکمه ای؛ پرورش قارچ صدفی؛ پرورش قارچ شاه صدف؛ پرورش قارچ دنبلان؛ میزان سودآوری پرورش قارچ؛ مراحل راه اندازی کسب و کار پرورش قارچ؛ زمان بازگشت سرمایه و … مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

آموزش پرورش قارچ در منزل:

در پرورش قارچ در منزل اولین چیزی که بررسی می شود مشخص کردن نوع قارچ است. اینکه می خواهید پرورش قارچ صدفی داشته باشید یا قارچ دکمه ای سفید و یا قارچ شیتاکه، هر یک شرایط خاص خود را دارد. قارچ های صدفی معمولاً در بستر کاه و پوشال اجرا می شود و قارچ های شیتاکه در پوشال های خشک درختان بهتر به عمل می آیند. مراحل پرورش قارچ در منزل بسیار آسان است و نیاز به تجهیزات زیادی ندارد.
موضوع دیگری که در پرورش قارچ در منزل باید به شما بگوییم اینکه زمان مناسب برای کاشت قارچ بسیار مهم است و بین ماه های مهر تا آذر صورت می گیرد در صورتی که امکانات تهویه هوا فراهم باشد درجه حرارت محل پرورش نیز مناسب باشد می توان گفت که قارچ در ماه های دیگر سال نیز کشت و پرورش داده می شود. پرورش قارچ شرایط خاص خود را دارد و باید در محیط تاریک پرورش داده شود.

 

پرورش قارچ دکمه ای سفید

پرورش قارچ دکمه ای سفید بعلت پرطرفدار بودن این مدل از قارچ خوراکی بسیار رایج است و کسانی که به دنبال آموزش پرورش قارچ در منزل هستند این قارچ را مدنظر دارند. این قارچ زراعی بوده و به عنوان شامپاینون نیز شناسایی می شود. قارچ دکمه ای سفید بسیار ملایم بوده و معمولاً ۹۰ درصد از قارچ هایی که می خوریم در این لیست از قارچ وجود دارد. این قارچ ها به صورت خام نیز طعم خوبی دارد و برای سوپ و سالاد و پیتزا استفاده می شود.این قارچ همیشه وقتی خیلی جوان است برداشت می شود. اگر به دنبال قارچی مناسب برای غذا هستید، قارچ های دکمه ای بهترین انتخاب می باشد، چرا که دارای عطر و طعمی ملایم و بافتی سفت هستند.

 

پرورش قارچ دکمه ای قهوه ای

قارچ دکمه‌ ای قهوه‌ ای در واقع کاملا شبیه به قارچ دکمه ای سفید است،از نظر اندازه فرقی با قارچ های دکمه ای سفید ندارند .ولی عطر و طعم و بافت بهتری دارند . و اگر شما جز افرادی هستید که گوشت مصرف نمیکنید این نوع قارچ به دلیل پروتئین بالا بهترین جایگزین می باشند. البته این قارچ در ایران نسبت به سایر انواع سفید کمیاب‌تر و نایاب تر است.

 

مراحل پرورش قارچ دکمه ای، پرورش قارچ صدفی و شاه صدف:

 

آموزش پرورش قارچ دکمه ای:

در آموزش پرورش قارچ دکمه ای ورود کمپوست شامل ۴ مرحله است، مرحله ریسه دوانی در کمپوست، ریسه دوانی در خاک پوششی، هوادهی و باردهی که هر یک باید به دقت ارزیابی شود. زمانی که کمپوست وارد سال شد می بایست کیسه ها را با دقت و بدون پاره شدن روی قفسه ها انتقال داده شود. پس از باز کردن درب بلوک های کمپوست می بایست شرایط محیطی لازم برای رشد بذر فراهم شود.

 

آموزش پرورش قارچ صدفی:

قارچ های صدفی یکی از بهترین قارچ های خوراکی هستند که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر بسیار سود آور بوده و در حرارت بالا پرورش داده می شوند. در آموزش پرورش قارچ صدفی اشاره ای به کیسه های پلاستیکی شده است به طوری که بستر کشت همان کاه و کلش بوده که در داخل کیسه قرار می گیرد و همینطور بذر قارچ در داخل بطری به داخل کیسه قرار داده می شود. پرورش قارچ صدفی را می توان در جعبه های چوبی نیز انجام داد.

 

آموزش پرورش قارچ شاه صدفی:

قارچ صدفی ارزش غذایی بالایی دارد و تاثیرات مناسب دارویی داشته و به طور کلی در نمونه های خوراکی و دارویی اجرا می شود این قارچ نیز داخل کیسه های پلاستیکی کاهش و پرورش داده می شود. سیستم کشت درون بطری پلاستیکی نیز برای قارچ های شاه صدفی وجود دارد و موقعیت اجرایی آن مناسب و قابل قبول است.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار پرورش قارچ:

 

۱-تجهیزات مورد نیاز

قفسه بندی:

در آموزش پرورش قارچ نکته اولیه و مهم، تجهیزاتی است که باید مورد استفاده قرار بگیرد. اولین مورد قفسه بندی سالن پرورش قارچ است. قفسه بندی باید منظم و دقیق باشد و بهتر است که از لوله های گالوانیزه به جای لوله های آهنی استفاده شده است. همینطور نیاز به سیم گالوانیزه است تا بستن لوله ها به خوبی صورت بگیرد. شاید بخاطر قیمت ارزانی که لوله های آهنی دارند، تصمیم به انتخاب جنس آهنی بگیرید اما مشکلات رطوبت و زنگ زدگی وجود دارد و باید به آن دقت کنید. تصور اینکه از قفسه های چوبی برای پرورش قارچ استفاده شود را از ذهن خود بیرون کنید، چوب در تماس با رطوبت دچار پوسیدگی می شود و تولید باکتری و قارچ آن به حد زیادی می رسد. قفسه بندی بخش مهمی از هزینه پرورش قارچ است بنابراین جنسی انتخاب کنید که شامل هزینه های دوباره و اضافی نباشد. معمولاً قفسه های دو الی چهار طبقه گزینه خوبی هستند و فاصله ای که بین طبقات در نظر گرفته می شود باید بین ۶۵ الی ۷۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

 

گرمایش:

اگر در حال یادگیری و آموزش پرورش قارچ هستید باید به گرمایش نیز اهمیت دهید. اما نیاز به سیستم گرمایشی خاصی ندارید و یک اجاق گاز تک شعله یا بخاری کفایت می کند اما دقت کنید که این وسیله نباید در سالن اصلی قرار بگیرد. بهتر است بخاری یا گاز در کنار سالن قرار بگیرد تا مشکل خشک شدن قارچ برطرف شود.

 

سرمایش:

برای ایجاد فضای سرمایشی لازم برای سالن خود نیاز است که از کولر آبی با لوله های پلاستیکی استفاده کنید و لوله کشی لازم به سالن را داشته باشید. این روش ارزان و مناسب برای محیط های خشک است اما اگر کولر آبی ندارید هیچ اشکالی ندارد می توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا هم هوا خنک شود و هم سطح رطوبت لازم تامین شود. در آموزش پرورش قارچ سرمایش اهمیت بیشتری به نسبت گرمایش دارد.

 

تهویه:

تهویه یکی از بخش های مهم در آموزش پرورش قارچ در منزل است، تا جای امکان می بایست حداقل از یک سمت هوا وارد سالن شود اما در شرایط ایده آل باید تهویه هوا از هر دو سمت صورت بگیرد. می توانید از دستگاه های کوچک هواساز استفاده کنید به طوری که لوله های آن از جنس پلاستیک باشد. همینطور فن های کوچک نیز گزینه خوبی هستند.

 

دماسنج:

برای اینکه دمای محیط سنجیده شود نیاز به دماسنج است. فرقی نمی کند دماسنج معمولی استفاده کنید یا دیجیتالی در هر صورت می بایست از دمای محیط سالن پرورش قارچ اطلاعات کافی داشته باشید.

 

کمپوست:

قارچ ها به واسطه کمپوست پرورش می یابند بنابراین این کود گیاهی از بخش های مهم و حائز اهمیت در آموزش پرورش قارچ محسوب می شود و بارها تکرار و تاکید شده است که کمپوست انتخاب شده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و معتبر باشد.

 

۲-متراژ سالن

اگر قصد شما استفاده از آموزش پرورش قارچ در منزل است یعنی به دنبال پرورش قارچ خانگی هستید، هر محیطی برای شما مناسب است! تعجب نکنید، بگذارید موضوع را به شکل دیگری برای شما توضیح دهیم. فرقی نمی کند که بخواهید از پارکینگ منزل استفاده کنید و یا زیرزمین را انتخاب کنید در هر صورت باید فضایی داشته باشید که در آن بتوانید قفسه های زیادی اجرا کنید و فضا برای رفت و آمد نیز داشته باشید یعنی تنها چیزی که شما از سالن پرورش قارچ نیاز دارید فضایی است که دسترسی به قفسه ها را برای شما آسان می کند. بگذارید موضوع جالبی را با شما در میان بگذاریم، در کشور های خارجی پیشرفته حتی در چادر های مسافرتی هم به پرورش قارچ پرداخته اند. ارتفاع سالن پرورش قارچ خانگی باید بین ۲ و نیم الی ۳ متر در نظر گرفته شود.

 

۳-هزینه تقریبی مورد نیاز

برآورد هزینه بخش مهمی از آموزش پرورش قارچ در منزل محسوب می شود به طوری که یک سری هزینه ها ثابت هستند یعنی شما یکبار هزینه می کنید و دیگر نیاز به هزینه دوباره برای این بخش وجود ندارد مثلاً قفسه ها و آب پاش ها و … در این راستا ارزیابی شده است. یک سری هزینه ها به صورت جاری مطرح است مثلاً همان هزینه هایی که برای خرید کمپوست و خاک و … در نظر گرفته می شود و باید برای هر دوره پرورش قارچ در نظر گرفته شود و پس از فروش قارچ میزان سود جدا می شود و دوباره مابقی پول صرف خرید همین موارد می شود.
هزینه های دیگری مطرح است که برای پرورش قارچ در سالن مدنظر قرار می گیرد به طور تقریبی می توان در نظر داشت که هزینه قفسه بندی بین ۵ الی ۶ میلیون و برای رطوبت ساز باید هزینه ۵ میلیونی در نظر داشته باشید، همینطور بخاری و دماسنج که با هزینه کمتر از دو میلیون اجرا می شود. رطوبت سنج به طور کلی هزینه زیادی ندارد اما یک سری هزینه های اضافی مطرح است که می بایست در نظر گرفته شود. یک بررسی ساده مشخص کرده است که با هزینه ۱۰ میلیون تومانی نیز می توان آن را اجرا کرد.

 

۴-سودآوری

پیش تر نیز به طور خلاصه به بحث سودآوری اشاره کردیم. در این قسمت به جزئیات آن می پردایم. برای محاسبه درآمد و سود پرورش قارچ نیاز است که متراژ سالن مشخص شود. به عنوان مثال اگر متراژ سالن ۴۰ متری باشد باید ظرفیت ۴ تن کمپوست در نظر گرفته شود که برداشت بین ۲۵ الی ۳۵ درصد ارزیابی می شود البته این سطح از اختلاف بستگی به یک سری پارامترها دارد که اعم از پرورش علمی و اصولی و کاربلد بودن شخص دارد و البته که سطح کیفیت کمپوست نیز ارزیابی می شود. کیفیت خاک پوششی در این راستا اهمیت زیادی دارد و بهتر است که موقعیت آن بررسی شود.

 

۵-زمان برگشت سرمایه

آیا آموزش پرورش قارچ با ارزش است؟ در مورد ارزش اقتصادی پرورش قارچ معمولاً شرایط مختلفی ارزیابی شده است اما یک موضوع مهمی که دیده می شود اینکه موقعیت منطقه ای و نوع پرورش باید به صورت کاملاً دقیق ارزیابی شود. دقت داشته باشید که افراد می توانند در هر متر مربع مقدار قابل توجه ای قارچ پرورش دهند به طوری که در هر متر مربع باید ۵۰ کیلو در هر دوره قارچ برداشت کنید به طوری که پرورش به صورت اصولی و علمی صورت می گیرد و این میزان به ۱۳۰ کیلوگرم خواهد رسید. این رقم نشان می دهد که سطح درامد پرورش قارچ بسیار مناسب و بالا است و شرایط مخصوصی دارد.

 

کلام آخر

همه ی ما میدانیم که شروع هر کسب و کاری با ریسک های خاص خود همراه است. این ریسک ها به دو دسته ریسک های پیش بینی نشده و ریسک های پیش بینی شده طبقه بندی می شوند. با انجام بررسی های مورد نیاز و مطالعات امکان سنجی قبل از شروع پروژه، می توانیم خطرات و ریسک های پیش بینی شده را به حداقل برسانیم. همچنین، آمادگی لازم برای مقابله با ریسک های پیش بینی نشده احتمالی را به حداکثر می رسانیم. بنابراین، توصیه میکنیم برای شروع کسب و کار پرورش قارچ دکمه ای و سایر انواع آن، حتماً زمان کافی برای بررسی تمامی جوانب آن اختصاص بدهید. بطور کلی مراحل پرورش قارچ بسته به نوع قارچ و موقعیت مکانی فرق دارد اما خبر خوب اینکه شما نیاز به سرمایه اولیه بالا برای شروع کار ندارید پس همه چیز برای سودآوری فراهم است.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *