قارچ دکمه ای
قارچ دکمه ای یک گونه ی خوراکی از انواع  قارچ‌های ساپروفیت وازدسته بازیدیومیست‌ها است. به طور کلی قارچ ها در رسته ی غذایی سبزیجات قرار میگیرند اما با این وجود از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. هرچه رنگ سبزیجات و مواد غذایی مصرفی کمتر باشد ، به تبع ارزش غذایی آنها نیز کمتر است

قارچ دکمه ای یک گونه ی خوراکی از انواع  قارچ‌های ساپروفیت وازدسته بازیدیومیست‌ها است. به طور کلی قارچ ها در رسته ی غذایی سبزیجات قرار میگیرند اما با این وجود از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. هرچه رنگ سبزیجات و مواد غذایی مصرفی کمتر باشد ، به تبع ارزش غذایی آنها نیز کمتر است ، اما قارچ خوراکی از این موضوع مستثنی است و میتوان گفت قارچ ارزش غذایی فوق العاده ای دارد. قارچ های خوراکی سدیم و کلسترول پایینی دارند وسرشار از آنتی اکسیدان ، غنی از ویتامین B ، فولات، تیامین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و همچنین حاوی ویتامین D نیز می باشد. یکی از  ویژگی های  منحصر به فرد قارچها این است که 25 تا 30 درصد از وزن خشک آنها از پروتیین باکیفت و جذب بالا تشکیل شده است.

قارچ سفید (با نام علمی : Agaricus bisporus) یا قارچ دکمه ای پر مصرف ترین نوع قارچ در دنیا است. ترکیبات آنتی اکسیدانی متعدد از جمله پلی فنول ها، پلی ساکارید ها، ارگوتیونین، گلوتاتیون، سلنیوم و ویتامین C موجود در قارچ دارای خواص ضد سرطان هستند.

قارچها منبع خوبی از ویتامینهای گروه B ، مواد معدنی ، فیبر و حتی پروتئین هستند. در عین حال میزان کالری و کربوهیدرات در آنها کم است. قارچها دارای خواص ضد التهاب بوده، مقادیر بالایی  ترکیبات بتاگلوکان دارند که به سلولهای ایمنی کمک می کند، ونیز دارای آنتی اکسیدانی قوی به نام ارگوتیونین  (ergothioneine) می باشد که برای کاهش التهاب بدن مفید است.

هشت مزیت مشترک قارچ در ذیل آمده است:

1-سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

از جمله مزایای قارچها توانایی آنها در مهار ویروسها و کاهش شدت بیماری است. بتا گلوکان نوعی کربوهیدرات است که در دیواره سلولی قارچها یافت میشود. این کربوهیدرات در برخی دیگر از غذاها نیز وجود دارد اما بدن انسان قادر به ساخت آن نیست. به گفته متخصصان ، سیستم ایمنی بدن این کربوهیدرات را به هنگام ورود بیگانه، شناسایی کرده و باعث تقویت واکنش دفاعی در برابر عوامل بیماریزا میشود. مطالعات نشان داده اند که بتا گلو کان ها می_ توانند کلسترول خون را کاهش دهند، بنابراین ممکن است مصرف قارچ خطر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی را نیز کاهش دهد. بررسیها نشان می دهد که این کربوهیدراتها سطح قند خون را تنظیم نموده و سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند.

2-برای مبارزه با سرطان مفید است.

قارچها به عنوان یک درمان طبیعی سرطان و یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش “سولهای کشنده طبیعی” شناخته می شوند. سلول کشنده طبیعی نوعی از سلولهای ایمنی هستند که به دنبال سلولهای خطرناک سرطانی رفته و آنها را نابود می کند.

3-در کاهش التهاب بدن موثر است.

قارچها دارای توانایی طبیعی در مبارزه با باکتریها و ویروسهای خطرناک هستند. درواقع، قارچها برای اینکه در محیط طبیعی خود زنده بمانند باید ترکیبات قوی ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته باشند، به همین دلیل تعجب برانگیز نیست که این ترکیبات مفید می توانند برای محافظت از سلولهای انسان نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

4-به سلامت قلب کمک می کند.

مصرف قارچ یکی از راههای کاهش سطح کلسترول به طور طبیعی است. بسیاری از انواع قارچها از سخت شدن شریانها که از عوامل خطرزا برای LDL بوده که باعث کاهش بیماریهای قلبی هستند جلوگیری می کنند.

5-برای تامین انرژی و بهبود عملکرد مغز مفید است.

قارچها منبع خوبی از ویتامینهای گروه B هستند که به حفظ و عملکرد درست آدرنال و تبدیل مواد غذایی به انرژی قابل استفاده کمک می کنند. از مزایای ویتامین B  ، کمک به عملکرد پیام رسانهای عصبی، جلوگیری از اختلالات تیروئید و سوخت و ساز درست بدن می باشد.

6-به کنترل وزن کمک می کند.

مطالعات نشان می دهند که جایگزینی قارچ به جای گوشت به کاهش وزن کمک کند، زیرا قارچها کم کالری بوده و سرشار از مواد مغذی می باشند. مصرف قارچ چندین بار در هفته  ، با کنترل وزن، کاهش سایز دورکمر و بهبود سلامت بدن در ارتباط است. با مصرف قارچ در حالیکه به بهبود وزن خود کمک می کنید، از فواید منحصر به فرد آن نیز بهره مند خواهید شد.

7- حاوی ویتامین D  می باشند.

در حالیکه بهترین منبع جذب ویتامین D  نور خورشید می باشد، برخی از انواع قارچها نیز می توانند به تامین این ویتامین بسیار مهم کمک کنند. کمبود این ویتامین از بیماریهای قلبی گرفته تا افسردگی نیز در ارتباط است.

8-دارای ارگوتیونین می باشد.

ارگوتیونین در بخشهایی از بدن ما  مانند  عدسی چشم، کبد و همچنین بخشهای حساس مثل مغز استخوان متمرکز می شود که در آن مقدار زیادی اکسیداتیو وجود دارد. محققان دریافتند که ارگوتیونین به عنوان سایتوپروتکتانت یعنی محافظ سلولی بدن ما (cytoprotectant) عمل کرده که به هسته سلولها و حتی DNA برای محافظت از میتوکندری نفوذ میکند. ارگوتیونین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در درون میتوکندری عمل می کند و دلیل اهمیت این مساله از دیدگاه یکی از بزرگترین زیست شناسان چنین می باشد: پیری یک بیماری است. طول عمر انسان به سادگی بازتاب سطح رادیکالهای آزاد است که در سلولها انباشته می شوند. هنگامی که این آسیبها به اندازه کافی انباشته شدند ، سلولها دیگر نمی توانند زنده بمانند و تسلیم می شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *