قارچ دکمه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قارچ دکمه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


قارچ دکمه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در مقاله امروز می خواهیم به یک نوع از انواع قارچ ها ، با نام قارچ های دکمه ای بپردازیم.این قارچ یک گونه از قارچ های خوراکی می باشد که شناخته شده در میان مردم است ، که با داشتن خواص دارویی و درمانی و تغذیه ای در برنامه غذایی مردم قرارگرفته است.قارچ دکمه ای دارای پروتئین، کربوهیدرات، چربی، انواع ویتامین های A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K است.

 

قارچ چیست ؟

قارچ ها جزو دسنه ی گیاهان نیستند چون که ساختار اندام آن ها فتوسنتزی نمی باشد.از لحاظ ساختاری بسیار ساده تر از انواع گیاهی و جانوری هستند و در دسته ی جداگانه ای طبقه بندی می شوند.قارچ های دکمه ای مواد مورد نیاز برای تغذیه ی خود را از مواد آلی مرده که کمپوست نامیده میشوند به دست می آورند.زمانی که افراد نگران شرایط کسترول خون خود می شوند ، قارچ به عنوان یک مکمل غذایی بسیار خوب عمل می نماید.همچنین برای افراد گیاه خوار قارچ هدیه ای از طرف طبیعت می باشد که مکمل غذایی این افراد است و جای گوشت را برای آن ها پر می کند.انواع مختلفی از قارچ ها در کشور وجود دارد که بسیاری از آن ها در داخل خانه پرورش پیدا می کنند و بسیاری از آن ها مانند گوچی ها Guchi از جنگل جمع آوری می شوند ، و افراد درآمد خوبی را در این تجارت کسب می کنند.مردم بیشتر قارچ های دکمه ای را دوست دارند و این قارچ بیشتر مورد کشت و فروش قرار گرفته است.

 

خواص دارویی و تغذیه ای قارچ دکمه ای

قارچ دکمه ای به دلیل دارا بودن ترکیبات پلی ساکاریدی متنوع ، در رفع آلودگی های ویروسی، باکتریایی، قارچی و کاهش مقاومت ویروس ها و باکتری ها و قارچ ها در برابر آنتی بیوتیک های رایج نقش مهمی دارد. عصاره قارچ دکمه ای سفید به عنوان کاهنده گلوکز خون معرفی شده است و در رژیم غذایی افراد دیابتی نوع یک و دو پیشنهاد می شود.قارچ دکمه ای دارای ۸۵ تا ۹۵ % آب است. این میزان آب، به ارزش غذایی قارچ افزوده است. قارچ دکمه ای دارای پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین A، ویتامین های گروه B،ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K است.

 

آناتومی قارچ دکمه ای

اندام‌های رویشی در قارچ دکمه‌ای شامل هیف­ ها و میسیلیوم­ ها می باشند به رشته یا ساختارهای لوله‌ای مثل هیف یا ریسه گفته می‌شود که بر اثر به هم پیوستن هیف ها، میسلیوم ها تشکیل خواهند شد. اندام‌های زایشی در قارچ دکمه‌ای، قسمت هوایی آن‌هاست که ماشروم Mushroom نامیده می‌شود، در واقع همان بخشی که به‌عنوان محصول برداشت خواهد شد.کلاهک یا Cap به قسمت کلاه مانند اندام هوایی قارچ و پایه یا ساقه قارچ Stipe or Stalk به اندام پایه ای قارچ که کلاهک روی آن قرار دارد، گفته می شود.کلاهک به‌وسیله یک غشا یا پرده که در حد واسط کلاهک و پایه قرار دارد، پوشیده شده است که به آن غشا یا پرده قارچ Veil membrane می گویند.با نزدیک شدن به بلوغ قارچ غشا پاره می‌شود و تیغه ها در زیر کلاهک نمایان می‌شود، تیغه محل تشکیل اسپورهای قارچ می باشد.قارچ‌ها با تولید و انتشار اسپور تکثیر خواهند شد.اسپور مانند گردی که از تیغه های پشت قارچ بیرون می ریزد و با کشت آن روی گندم پخته ، طی عملیاتی بذر قارچ را تولید می کنند.

 

محیط پرورش قارچ های دکمه ای

قارچ های دکمه ای در هر نقطه از دره های تجاری کشت می شوند .

شرایط اساسی لازم برای محیط زیست برای نگهداری آسان و مواد اولیه لازم ، چه بستر و چه مکمل ، به راحتی در دسترس می باشد.

کشت قارچ شامل دو نوع فعالیت عملی می باشد : این فعالیت ها در فضای باز و سرپوشیده انجام می شود.

 

مراحل کاشت قارچ دکمه ای

کاشت قارچ های دکمه ای و برخورداری از مزیت های تجاری این کاشت در بین افرادی که در این عرصه فعالیت دارند بسیار پرطرفدار است.یکی از مهم ترین شرایط برای قارچ های دکمه ای تهویه هوای مناسب است.کاشت قارچ دکمه ای چندین مرحله دارد که در ادامه تمام مراحل به ترتیب به صورت زیر می باشد :

کمپوست قارچ دکمه ایی
بذر پاشی و ریسه دوانی در کمپوست
خاک پوششی و ریسه دوانی در آن
رافلینگ
شوک دهی
برداشت

 

نحوه ی انتخاب و نگهداری قارچ

قارچ هایی که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان است) ، بخرید.

با گذاشتن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.

قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز نمود و سپس شست. قارچ های پرورشی امکان دارد خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته استفاده کرد.

از قارچ ها به صورت تازه ، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *