پرورش قارچ در منزل با بهترین روش

پرورش قارچ در منزل با بهترین روش


پرورش قارچ در منزل با بهترین روش

پرورش قارچ در منزل یکی از بهترین کارها برای کسب تجربه و بدست آوردن درآمد ایده آل است، اما به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن تجربه ای لذت بخش از پرورش قارچ در منزل حتما درابتدا دانش این کار را یاد بگیرید . در این مقاله هدف ما از پرورش قارچ در خانه کسب درآمد خیلی زیاد نیست، البته اگر شرایطش در همان خانه هم فراهم شود درآمد بسیار بالا نیز شدنی است، ولی قصد ما از این مقاله کسب تجربه برای تولید در مقیاس بیشتر است.

 

آموزش پرورش قارچ در منزل برای افراد تازه کار

آموزش پرورش قارچ در منزل شامل نکاتی است که باید آنها را به ترتیب یاد بگیرید و پیاده سازی کنید و مطمئن باشید تا زمانی که شروع به پرورش قارچ در خانه نکنید آموزش به تنهایی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و حتما باید تجربه کردن در کنار آموزش دیدن قرار بگیرد.

بنابراین اول باید نوع قارچی که قصد پرورش آن را دارید انتخاب کنید. برای اینکار چند نکته را در نظر می گیریم،نکاتی مثل طعم ،مزه و خواص دارویی آن و … طبیعتا هر نوع قارچی را که خودتان بیشتر در منزل استفاده می کنید و از آن لذت می برید، باید برای پرورش در خانه هم انتخاب کنید ، اما بعضی اوقات بخاطر خواص دارویی یک قارچ و پر طرفدار بودن آن برای درمان بیماری ها می شود آن را پرورش داد.

 

 

انواع قارچ برای پرورش در منزل

در مرحله اول انتخاب نوع قارچ پرورشی برای تولید در منزل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، شما می توانید برای پرورش از قارچ های خوراکی معروف مثل قارچ دکمه ای، صدفی یا گانودرما استفاده کنید، طبیعتا در نوع پرورش این قارچ ها شباهت های زیادی وجود دارد، اما فرق آنها در بستری است که رشد می کنند.

 

زمان مناسب برای پرورش قارچ در منزل

زمان مناسب برای پرورش قارچ در خانه مهر ماه تا آذر است، ولی اگر کمی امکانات داشته باشید و بتوانید هوا و حرارت را متعادل کنید، در تمام ایام سال هم می شود قارچ را پرورش داد.

 

کاشت و برداشت قارچ در خانه چقدر زمان می برد؟

این شغل همیشه جزو کارهایی است که به زمان زیادی احتیاج ندارد و کلاً کاشت و برداشت قارچ در خانه بسیار کوتاه است. مثلا قارچ دکمه ای از شروع کار تا برداشت محصول به ۳۵ روز زمان نیاز دارد و تا پایان باردهی کامل ،هشت هفته وقت می برد.

 

 

معایب پرورش قارچ در منزل چیست؟

یکی دیگر از سوالات پر تکرار کاربران ، درباره ی معایب پرورش قارچ در منزل است. پرورش به صورت خانگی هیچ عیب و ضرری ندارد وجای هیچ شکستی هم نیست اما اگر هم بود ، به علت آزمایشی بودن و کم هزینه بودنش ،اصلا شکست به حساب نمی آید،زیرا برای کسب تجربه و بکار گیری دانشی بود که به صورت تئوری در مورد پرورش قارچ یاد گرفته ایم .

 

 

لوازم و نکات مهم در پرورش قارچ در خانه چیست؟

 

۱- ویژگی های سالن پرورش خانگی:

همیشه زمانی که از سالن پرورش خانگی صحبت می کنیم آن چیزی که در ذهن شما می آید فضایی مثل: یک طبقه از ساختمان مسکونی، پارکینگ،حیاط خانه و زیر زمین و … می باشد، که از نظر ما در تمام این مکان ها می توانیم به راحتی قارچ پرورش دهیم.

فرق نمی کند که ما به کدام یک از این مکان ها برای پرورش قارچ در منزل دسترسی داریم،نکته مهمش این است که باید سالن پرورشی ما به صورتی باشد که در کمترین فضا میزان زیادی قفسه جای بگیرد و پرورش دهنده بتواند به راحتی بین قفسه ها رفت و آمد کند و دسترسی به آنها برایش راحت باشد.جالب این است که حتی در کشور های پیشرفته با چادر مسافرتی بزرگ و یا پلاستیک سیاه در حیاط خانه برای خودشان اتاقک پرورش قارچ می سازند.ارتفاع سالن پرورش خانگی هم می تواند از ۲/۵ تا ۳ متر باشد.

 

 

۲- پیش سالن به چه مکانی گفته می شود؟

پیش سالن ها مکان هایی با اندازه بسیار کوچک ۲*۲ یا ۳*۳ هستند که معمولا برای تنظیم دمایی از آنها استفاده میشود . در آنها لوازمی مثل رطوبت ساز، امکانات سرمایشی و گرمایشی قرار میگیرد و زمانی که شرایط مناسب در این اتاقک برای پرورش قارچ مهیا شد (مثلا اتاقک را گرم یا سرد می کنیم و رطوبت را تنظیم میکنیم) بعد درب این اتاق را باز کرده و هوای تنظیم شده ی آن را به محیط و سالن اصلی می فرستیم.هدف اصلی استفاده از پیش سالن ها برای تنظیم دما ، وارد نشدن شوک به قارچ ها براثر تغییر ناگهانی دما در فضای اصلی و سالن پرورش است .

 

 

۳- اندازه سالن پرورش قارچ در خانه

ابعاد سالن پرورش قارچ در خانه ، بسته به سرمایه ی شما متفاوت است . از حدود ۶ متر میتوان اینکار را آغاز کرد اما برای داشتن درآمد مناسب معمولا باید از فضای ۴۰ تا ۵۰ متری استفاده کرد . در بهترین حالت، خوب است که پوشش سالن یا دیواره ها سرامیکی باشد و اگر نشد سیمانی ، اما اگر باز هم امکانش نبود میتوانیم از پلاستیک پلی اتیلن استفاده کنیم.

در قفسه بندی سالن پرورش قارچ بهتر است به جای لوله های آهنی از لوله های گالوانیزه یا آلومینیومی استفاده کنیم و با سیم گالوانیزه آن را ببندیم، درست است که لوله های آهنی نسبت به لوله های گالوانیزه هزینه پایین تری دارند اما به رطوبت حساس است و به سرعت زنگ میزند .

بسیاری از افراد از قفسه های چوبی هم استفاده میکنند اما چوب در تماس با رطوبت به سرعت تولید باکتری و قارچ میکند و باعث بروز بیماری در قارچ های شما میشود .به این نکته توجه داشته باشید که قفسه بندی جزو هزینه های همیشگی یک سالن پرورش قارچ در منزل است و شما فقط یک بار برای آن هزینه می کنید، بنابراین توصیه می کنیم در انتخاب جنس قفسه کمی حساس باشید.تعداد طبقات قفسه های شما کاملا بستگی به ارتفاع سالن پرورش دارد که معمولا ۲ تا ۴ طبقه می باشد و فاصله بین طبقات ۶۵-۷۰ سانتی متر است.

 

 

۵- سیستم گرمایش در پرورش قارچ خانگی

زمانی که شما در خانه قصد پرورش قارچ را دارید اصلا نباید نگران سیستم گرمایشی یا وسیله خاصی برای اینکار باشید، زیرا بسیاری از افراد از وسایل معمولی مثل بخاری یا اجاق گاز تک شعله برای اینکار استفاده می کنند، فقط باید آنها را در سالن اصلی نگذارید و آنها را در پیش سالن خود قرار دهید تا هوای سالن پرورش را خشک نکند و قارچ های شما خراب نشود.

 

 

۶- سیستم سرمایش در پرورش قارچ خانگی

برای سرمایش سالن پرورش قارچ در منزل می توانید از کولر آبی همراه با لوله های پلاستیکی استفاده کنید که به شکل کانال در سالن شما کشیده شده است، با اینکار شما یک سیستم هوای کاملا پیشرفته با کمترین امکانات می سازید و هر زمانی که دمای هوا بالا رفت با آب پاشی به دیواره های سالن و کف آن به راحتی محیط را خنک می کنیم.

 

 

۷- تهویه در پرورش قارچ

تهویه همیشه از نکات مهم پرورش قارچ در خانه بوده است و تا جایی که امکان دارد باید حداقل از یک طرف هوا به سالن جریان داشته باشد، اما ایده آلش این است که سالن پرورش قارچ خانگی ما از هر دو سمت به هوا متصل شود.باید نسبت به اندازه سالن پرورش از دستگاه های کوچک هواساز استفاده کنیم که لوله های آن یا از جنس پلاستیک معمولی است و یا از جنس پلی اتیلن که به شکل دایره ای سوراخ شده اند.

 

 

۸- دماسنج در پرورش قارچ

شما می توانید برای بررسی دمای محیط پرورش قارچ خود در خانه از دماسنج های معمولی و یا دیجیتالی استفاده کنید و باید حتما در سالن خود سه دماسنج قرار دهید تا وقتی یکی از آنها از کار افتاد شما کاملا از دمای محیط خود اطلاع داشته باشید.

 

 

۹- کمپوست در پرورش قارچ در منزل

شاید در ذهن شما این سوال ایجادشود که کمپوست در پرورش قارچ در خانه چه اهمیتی دارد؟ پاسخ این سوال بسیار روشن است، تمام رشد و تغذیه قارچ از کمپوست یا همان کود گیاهی است. ما می توانیم راه های زیادی برای ساخت کمپوست به شما آموزش بدهیم و در ظاهر کار بسیار راحتی به نظر می آید، اما ساخت یک کمپوست با کیفیت احتیاج به علم و تجربه بالا و دستگاه های خاصی دارد. بخاطره همین اکثر پرورش دهندگان قارچ، کمپوست خود را بصورت آماده می خرند.پیشنهاد میکنیم که شما هم کمپوست خود را از شرکت های مطرح خریداری کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *